Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 26 listopada 2024 10:33
Reklama
Reklama

Black Friday: Sprawdź jak nie dać się oszukać w Internecie!

Pamiętajmy, aby czasie Black Friday nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy - ostrzegają policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.
Fot. PAP/ Wojtek Jargiło
Fot. PAP/ Wojtek Jargiło

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) ostrzegło przed możliwymi oszustwami przed zbliżającym się Black Friday, czyli wyprzedażami i promocjami organizowanymi każdego roku w piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. W tym roku Black Friday wypada 24 listopada.

CBZC ostrzegło, że w najbliższym czasie strony internetowe i reklamy w social mediach będą kusiły niskimi cenami produktów i innymi korzystnymi ofertami. "Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy" - napisali na swoich stronach policjanci z CBZC i zaapelowali o to, by stosować się do wskazówek przygotowanych przez funkcjonariuszy CBZC.

"Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży, również tych w internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć, aby znaleźć superokazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert" - ostrzegło CBZC.

Biuro zaapelowało, aby szczególną uwagę zwracać na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna. "Oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną, pamiętajmy, że sklep internetowy, jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line" - zwróciło uwagę CBZC.

Dodało, że kupujący, by ograniczyć ryzyko, powinni wybierać te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów.

"Zweryfikujmy adres strony internetowej, bywa, że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy, sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego - im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny, sprawdźmy czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem, dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform" - wyliczyli eksperci z CBZC.

Zwrócili też uwagę, by - jeśli to możliwe - wybierać opcję płatności za pobraniem, przejrzeć fora internetowe i zapoznać się z komentarzami innych klientów na temat sprzedawcy internetowego, a korespondencję w sprawie zakupu starać się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. "Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu lub sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory, dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy, na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy. Nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej" - napisało CBZC.

Biuro ostrzegło, że cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. "W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social mediach. Oferta jest tak przygotowana, aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania, w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazujemy je przestępcy" - zaznaczyło CBZC.

CBZC podało, że jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod oszustwa jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i - podszywając się pod właściciela profilu - masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK.

"Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony. Dlatego jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się, komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji" - zaznaczyło CBZC.(PAP)

autor: Marcin Chomiuk

mchom/ dki/

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama