Głównym założeniem projektu była interdyscyplinarna współpraca pomiędzy zespołami klasowymi o profilu: mechanik i technik informatyk. W projekt od strony mechanicznej zaangażowany był nauczyciel Cezary Libuda wraz ze swoją klasą ( III BR), natomiast część elektroniczno – informatyczną budowy oraz wybór oprogramowania CAD/CAM koordynował Tomasz Lalewicz wraz ze swoją klasą ( IV T I). Zróżnicowane umiejętności, doświadczenie, nieszablonowe myślenie, wsparcie od pozostałych członków zespołu, stały się gwarancją sukcesu.
Zakończenie budowy frezarki CNC jest równocześnie początkiem efektywniejsze-go kształcenia praktycznego, będącego najskuteczniejszą formą nauki zawodu.
Skrót CNC pochodzi z języka angielskiego, a jego rozwinięcie to Computerized Numerical Control, czyli komputerowe sterowanie urządzeń numerycznych. Ma-szyny skonstruowane w tej technologii, to nowoczesne obrabiarki o różnym za-stosowaniu. Tego typu urządzenia wykorzystuje się, aby wykonywały zaplanowaną w programie obróbkę skrawaniem w różnych materiałach (aluminium, drewno, stal, tworzywa sztuczne). Obróbka CNC pozwala na szybkie, precyzyjne
i wysoce powtarzalne wykonanie złożonych kształtów.
Podczas trwania innowacji „Budowa frezarki CNC” uczniowie szkoły branżowej konstruowali mechaniczne podzespoły urządzenia oraz poznali zasadę działania urządzeń sterownych numerycznie. Uczestnicy działań projektowych zapoznali się również z podstawami obsługi urządzeń typu CAD/CAM. Wiodącym oprogramowaniem wykorzystanym w placówce jest otwartoźródłowy FreeCad, w którym tworzone są rysunki płaskie 2D oraz modele brył trójwymiarowych. Budowa frezarki budziła duże zainteresowanie i zaangażowanie uczniów. Takie działania stanowią najlepszą drogę do zainteresowania młodego człowieka nowo-czesnymi technologiami wytwarzania.
Źródło: Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczym dla Niepełnosprawnych Ruchowo w Busku – Zdroju
Napisz komentarz
Komentarze