Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 21 września 2024 04:53
ZOBACZ:
Reklama
Reklama

Nowy wiadukt już oddany

Skanska podpisała protokół odbioru końcowego i tym samym zakończyła we Włoszczowie budowę nowego wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową, którą kursuje Pendolino. Wartości prac wyniosła 5 561316 zł netto. Kontrakt Skanska zrealizowała na zlecenie PKP PLK S.A. Prace prowadzone były od września 2014 r. do lipca 2015 r.

W ramach kontraktu powstało dwupoziomowe skrzyżowanie nad dwutorową, zelektryfikowaną linią kolejową nr 4 E-65, na jej 147 kilometrze. Linia kolejowa nr 4 zwana Centralną Magistralą Kolejową, to linia dużych prędkości. Łączy Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem. Likwidacja przejazdu i zastąpienie go wiaduktem były warunkiem koniecznym, aby Pendolino mogło osiągać prędkość 200 km/h w jego obrębie.

Dodatkowo Skanska zbudowała odcinek drogi gminnej nr 004420 o długości 0,602 km, drogi dojazdowe o łącznej długości 424,04 m, zjazdy publiczne i gospodarcze z nowopowstałych dróg, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu tj. bariery ochronne, wykonała oznakowanie oraz przebudowała rowy.

Kamieniem milowym związanym z wykonaniem wiaduktu nad CMK był montaż konstrukcji stalowej składającej się z 4 dźwigarów. Do wykonania tego zadania wykorzystano belki przygotowane przez kielecką Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Skanska.

Prace odbywały się w nocy i przebiegały dwuetapowo. Pierwszy etap został zrealizowany nad linią kolejową, drugi nad drogą serwisową służącą do obsługi infrastruktury kolejowej. Do przeprowadzenia tej potężnej operacji Skanska wykorzystała dźwig o nośności 300 t oraz podnośnik teleskopowy. Całość operacji wiązała się z pełnym wyłączeniem linii kolejowej. 

Najcięższy element, jaki został posadowiony na podporach ważył 40 ton! Po scaleniu długość wiaduktu wynosi 50 m. 

Realizacja nad linią kolejową wiązała się z wieloma wyzwaniami, m.in. koniecznością wyłączeń linii, co należało uprzednio dobrze zaplanować. Regulaminy oraz plan wyłączeń spisywane były na 105 dni przed ich wykonaniem. Na CMK wyłączeń można było dokonywać jedynie w nocy w odpowiednich godzinach. Skanska musiała zmieścić się w czasie, aby poranny pociąg mógł bezpiecznie przejechać. 

Teren kolejowy, to również praca w bliskim sąsiedztwie trakcji. Restrykcyjne przestrzeganie przepisów BHP oraz odpowiednie zabezpieczenia tym terenie, stanowiły bardzo ważne elementy realizacji projektu z uwagi na ryzyko porażenia prądem. 

Zastąpienie przejazdu kolejowego na 147. kilometrze CMK wiaduktem oraz budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu znacznie poprawi bezpieczeństwo ruchu zarówno kierowców jak i okolicznych mieszkańców, co jest niezmiernie ważne w perspektywie poruszania się na tym terenie pociągu, który będzie rozpędzał się do 200 km/h. 

CMK ma znaczenie nie tylko państwowe lecz także europejskie. Linia ta należy do transeuropejskiego korytarza E65 łączącego Skandynawię z polskimi portami w Trójmieście przez Warszawę, Katowice do granicy z Czechami i dalej w stronę Wiednia, Budapesztu i państw bałkańskich. Powyższą inwestycję Skanska zrealizowała w ramach zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 Centralna Magistrala Kolejowa”.

Źródło: Skanska S.A.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama