Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 21 kwietnia 2025 05:22
Reklama
Reklama

W 2026 r. domkniemy obwodnicę Krakowa mówi minister Klimczak

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w poniedziałek podczas otwarcia odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków oraz S52 Północnej Obwodnicy Krakowa zadeklarował, że w 2026 r. domknięta zostanie obwodnica stolicy małopolski.
Reklama dotacje unijne dla firm MŚP
  • Źródło: PAP
W 2026 r. domkniemy obwodnicę Krakowa mówi minister Klimczak
W 2026 r. domkniemy obwodnicę Krakowa mówi minister Klimczak

Autor: PAP/Łukasz Gągulski

Źródło: PAP/Łukasz Gągulski

"Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowców najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce. Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania w aglomeracji, jak obwodnica (S52 - PAP) i brakujący odcinek drogi S7" - powiedział szef resortu infrastruktury.

Reklama dotacje unijne dla firm

Dodał, że w przyszłym roku oddany zostanie kolejny odcinek obwodnicy S52. "Tak żeby w połowie 2026 domknąć +ring+ dookoła Krakowa i żeby Kraków był drugim miastem po Łodzi w Polsce z pełnym +ringiem+" - wskazał.

Szef resortu infrastruktury zapewnił ponadto, że budowane będą kolejne drogi i autostrady. "Dla mnie wielką ambicją jest, żeby wybudować aglomeracyjną obwodnicę metropolii warszawskiej" – powiedział.

Uczestniczący w wydarzeniu wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił, że otwarty w poniedziałek fragment trasy był wyczekiwany i pozwoli na bezpośrednie połączenie "eską" do Warszawy.

Paweł Woźniak, generalny dyrektor GDDKiA przypomniał, że oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a węzłem Mistrzejowice w Nowej Hucie pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Na węźle Mistrzejowice droga S7 łączy się z Północną Obwodnicą Krakowa w ciągu drogi S52.

Odcinek między Widomą i Krakowem był ostatnim budowanym fragmentem S7 na północ od Krakowa w Małopolsce. Po jego oddaniu oba miasta połączyło 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Według szacunków GDDKiA podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.

Szef GDDKiA zaznaczył, że budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona, ponieważ wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Skomunikowanie S7 z S52 zapewni tymczasowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Węzeł Mistrzejowice ma zostać w pełni ukończony w połowie 2026 roku – będzie to największy węzeł drogowy w Małopolsce, po jego wybudowaniu zostanie domknięty ring dookoła Krakowa.

Trasa S7 to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Inwestycja o wartości prawie 1,7 mld zł otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Jego wykonawcą było konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Z kolei oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 powoduje, że stolica Małopolski wkrótce będzie drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd obwodnica Krakowa liczyła 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK będzie to 64,5 km. Do pełnego domknięcia brakuje jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które GDDKiA planuje oddać w połowie 2026 roku.

Otwarta w poniedziałek POK biegnie przez teren miasta wzdłuż północnych granic Krakowa, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.

W tunelach, ze względu na ich charakter (zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach), wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).

Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.

Koszt prac to ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama
Reklama