Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 3 października 2024 00:35
ZOBACZ:
Reklama

Zielone światło dla budowy obwodnicy Opatowa i łącznika północnego

Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch ważnych inwestycji w woj. świętokrzyskim: obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74. Decyzja ZRID umożliwia rozpoczęcie robót budowlanych oraz procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod budowę drogi.
Zielone światło dla budowy obwodnicy Opatowa i łącznika północnego
Zielone światło dla budowy obwodnicy Opatowa i łącznika północnego

Obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznik północny do obwodnicy w ciągu DK74 to inwestycje realizowane od 2021 r. w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Nowymi drogami pojedziemy w I połowie 2025 roku. Inwestycje realizuje Mostostal Warszawa. Ich łączny koszt to ok. 461 mln zł. W ubiegłym roku wykonawca opracował projekty budowlane i złożył wnioski o wydanie decyzji ZRID. Po jej uzyskaniu i przekazaniu placów budowy można będzie przystąpić do przygotowania terenów do robót budowlanych.

Miasto odetchnie, kierowcy nie będą stać w korkach
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, w związku z czym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu.

W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
 
Bezkolizyjnie po nowym śladzie  
Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także
na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda.

W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie. Będą to m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne. Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  Koszt robót to ok. 403,7 mln zł.

Łącznik północny
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom  Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.

Inwestycja połączy węzeł na DK9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.

Koszt inwestycji to 57,5 mln zł.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama