W jaki sposób można założyć profil zaufany?
Należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie Profilu np. w naszym Urzędzie lub w innym punkcie potwierdzającym. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status profilu zaufanego.
Po uwiarygodnieniu danych właściciel profilu zaufanego może posługiwać się nim w kontaktach z administracją w sposób podobny, jak podpisem elektronicznym.
Sposób działania
Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym, a następnie wysyła wniosek do urzędu.
Profil zaufany:
• nie wymaga dodatkowego urządzenia ani karty kryptograficznej, jak w przypadku bezpiecznego podpisu elektronicznego,
• nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania do obsługi podpisu elektronicznego;
• jest bezpłatny,
• pozwala na załatwienie wielu spraw administracyjnych, umożliwia składanie oświadczeń woli.
Za pomocą profilu zaufanego możesz tu sprawdzić:
• swoje punkty karne,
• swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,
• czy twój dowód jest unieważniony,
• swoje dane w rejestrze PESEL.
• swoje dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl
Więcej informacji: www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
Źródło: UMiG w Małogoszczu
Napisz komentarz
Komentarze