Konferencja prasowa odbyła się z udziałem Sławomira Żałobki wiceministra ds. kolei, Jana Maćkowiaka – wicemarszałka świętokrzyskiego, Marty Postuły - dyrektor departamentu rozwoju kolei, posła Lucjana Pietrzczyka i posłanki Marzeny Okły – Drewnowicz. Obecni byli także przedstawiciele PKP PLK S.A.
Tematem spotkania był Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, przyjęty w połowie września. Do wydania na kolej do 2023 roku jest 67,5 mld złotych. Program w zamierzeniu ma wzmocnić polską kolej. Część inwestycji dotyczy świętokrzyskiego i bezpośrednio Skarżyska.
- Jeśli chodzi o świętokrzyskie, w poprzedniej perspektywie mieliśmy do czynienia z nakładami rzędu 74 mln złotych. W tej perspektywie, która nadchodzi będzie to kwota niemal 2,2 mld złotych.
Jak mówił wiceminister, środki te to kwoty, które są pewne, nie jest jednak powiedziane, że nie będzie ich więcej i wtedy na sfinansowanie szansę mają inwestycje z list rezerwowych.
Przypomnijmy, że właśnie list podstawowych i rezerwowych dotyczyło małe nieporozumienie w Skarżysku. Mowa tu o tunelu, który ma w mieście powstać.
Budowa rozpocząć się ma w 2018 roku i zakończyć w 2023. Poseł Marzena Okła – Drewnowicz krótko przedstawiła kroki, jakie podejmowano w sprawie tunelu.
- W 2008 roku jesienią ówczesny prezydent miasta poinformował mnie, że tunel w Skarżysku – Kamiennej wypadł z programu. Powiedziałam wtedy, że będziemy walczyć o to, żeby był.
Prezydent Konrad Kronig podkreślił, że inwestycja związana z koleją jest dla miasta bardzo ważna.
- Każda taka inwestycja zewnętrzna powinna cieszyć, bo te inwestycje w tej kadencji generowały będą rozwój miasta.
Głos zabrał także poseł Lucjan Pietrzczyk.
- Po latach jeszcze bardziej będzie widać, co udało nam się osiągnąć w tej kadencji. To co cieszy, to że wszystkie te działania miały miejsce na własnych podwórkach.
W całości program zakłada dwukrotnie większą kwotę środków w porównaniu z poprzednią perspektywą finansową.
Napisz komentarz
Komentarze