Dwujezdniowa 30-km droga ekspresowa biec będzie głównie po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, na terenie powiatu kieleckiego.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów i 13 mostów. Przewidziano przejście dla zwierząt typu zielony most i ponad trzydzieści przepustów pełniących funkcje ekologiczne.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zauważył w środę na portalu X, że złożony wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na budowę dotyczy „niezwykle ważnej i oczekiwanej od lat inwestycji drogowej”. Zwrócił uwagę, że S74 Cedzyna – Łagów, to najdłuższy odcinek ekspresowej trasy w woj. świętokrzyskim.
„Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych” – zaznaczył minister.
Za budowę drogi będzie odpowiadać firma Mota-Engil Central Europe. Koszt prac opiewa na kwotę ok. 1,1 mld zł.
Aktualnie w województwie świętokrzyskim trwa realizacja sześciu odcinków S74 o łącznej długości 104 km. Na dwóch trwają roboty budowlane, dla czterech złożono wnioski o decyzję ZRID. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2 a realizowaną trasą S19 Via Carpatia.
Jak poinformowała GDDKiA w Kielcach, najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łącznika północnego do obwodnicy. Roboty budowlane na tych odcinkach rozpoczęły się w 2023 roku, a zakończą się już za kilka miesięcy. W grudniu ubiegłego roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, rozpoczęto roboty na odcinku S74 Mniów – Kielce (16,4 km), które potrwają do 2026 roku.
Z kolei dla trzech odcinków S74: od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km) i przejścia przez Kielce (5 km) opracowane zostały dokumentacje projektowe, co pozwoliło w 2024 roku złożyć wnioski o wydanie decyzji ZRID.
Jednocześnie trwa rozpatrywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko. Droga ekspresowa S74 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Według planów GDDKiA w 2028 roku, po zakończeniu inwestycji między Cedzyną a Łagowem, droga ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym, ponad stukilometrowym odcinku od granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa.
Napisz komentarz
Komentarze