Cztery obwodnice, sześć odcinków ekspresowej trasy i most – w 2024 roku rozpoczęto lub kontynuowano oraz zakończono duże inwestycje drogowe. Mijający rok w liczbach to: 11 dużych inwestycji w realizacji, w tym jedna ukończona, cztery złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz dwie uzyskane decyzje ZRID umożliwiające rozpoczęcie robót budowlanych. Całkowita wartość tych projektów opiewa na ponad 7 mld zł.
Obwodnica i nowy przebieg DK9 w Ostrowcu Świętokrzyskim
W kwietniu oddany został do użytkowania blisko trzykilometrowy odcinek obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Zmienił się także przebieg drogi krajowej nr 9 i jej oznakowanie na terenie miasta. Wybudowany został odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 2,7 km. Biegnie ona nowym śladem, od przebudowanego węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK9, która stanowi wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji wybudowano sześć obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad drogą powiatową oraz mosty, a także przepusty ekologiczne i rondo w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę.
Przebudowany został także węzeł na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755. Na DK9 wybudowana została zatoka przystosowana do prowadzenia kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach inwestycji wykonane zostały m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, instalacje oświetleniowe, odwodnieniowe i kanalizacyjne. Wartość umowy to ok. 53 mln zł. Nowa droga przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca. Minimalizuje też niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Dzięki inwestycji nastąpiło oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego.
W marcu br. zakończył się etap projektowania kolejnego, 13-kilometrowego odcinka obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 od Rudki do Jacentowa. W tym samym miesiącu został złożony do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. W ramach rozpatrywania wniosku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach rozpoczął procedurę ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Ponad sto kilometrów „eski” w realizacji
Rok 2024 upływał pod znakiem realizacji drogi ekspresowej S74. Obecnie w systemie Projektuj i buduj realizujemy rekordowo dużo, bo aż sześć odcinków tej trasy o łącznej długości ok. 105 km. Podpisaliśmy najdroższy w historii województwa kontrakt (ponad 1,1 mld zł) na najdłuższy do tej pory świętokrzyski odcinek drogi ekspresowej. Ok. 30-kilometrowy fragment S74 Cedzyna – Łagów jest obecnie projektowany, a pojedziemy nim w I połowie 2028 roku.
W tym roku zakończyło się opracowanie dokumentacji projektowej dla trzech kolejnych odcinków S74. To pozwoliło nam na złożenie do Wojewody Świętokrzyskiego wniosków o wydanie decyzji ZRID dla odcinków: granica woj. łódzkiego – Mniów (27,5 km), węzeł Kielce Zachód – Kielce (5 km) i Łagów – Opatów (18,3 km). Od zeszłego roku trwają roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK74. Tymi odcinkami o łącznej długości ok. 15 km pojedziemy w przyszłym roku. W tym miesiącu rozpoczęły się natomiast roboty budowlane na odcinku S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód (16,5 km), które planowane są do 2026 roku. Decyzję ZRID dla tej inwestycji uzyskaliśmy w listopadzie.
Łączna wartość umów na realizowane obecnie kontrakty w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to ok. 4,5 mld zł. Ekspresowa trasa skomunikuje województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Będzie stanowić także połączenie pomiędzy węzłami autostrad A1 i A2, a realizowaną trasą S19 Via Carpatia. Po zakończeniu inwestycji w 2028 roku między Cedzyną a Łagowem trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Droga ekspresowa S74 realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Opatowski „ring” coraz bliżej finiszu
Najbardziej zaawansowaną inwestycją w ciągu S74 i DK9 jest ok. 12-kilometrowa obwodnica Opatowa, której uzupełnieniem będzie 3-kilometrowy łącznik północny DK74. Zaawansowanie tej drugiej inwestycji przekroczyło 90 proc. Wykonawca ułożył na całym odcinku łącznika przedostatnią, a na wiaduktach nad budowaną trasą ostatnią warstwę nawierzchni. W tym miesiącu jeden z obiektów został oddany do użytkowania. Korzystamy także z nowego ronda na DK74 Adamowie, które skomunikuje tę trasę z łącznikiem.
W tym roku zaawansowanie samej obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 osiągnęło 80 proc. Na trasie głównej i obiektach mostowych prowadzone były roboty bitumiczne – ¾ odcinka obwodnicy ma już podbudowę i przedostatnią warstwę wiążącą nawierzchni. Na wiaduktach i estakadach rozpoczęło się układanie ostatniej warstwy ścieralnej. Kierowcy korzystają już z nowych rond na DK9 w obrębie budowanego węzła i w Okalinie. Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym powinniśmy pojechać w II kwartale 2025 roku.
Pół roku budowy i widać przebieg obwodnicy Morawicy
W czerwcu br. uzyskana została decyzja ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73, a w lipcu mogliśmy rozpocząć roboty budowlane. Po sześciu miesiącach prac dobrze widać ślad nowej, dwujezdniowej trasy i posadowienia obiektów mostowych. Trasa o długości 4,4 km pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka drogi, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W ramach inwestycji wybudowana zostanie prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą. Powstanie też nieco krótsza, bo licząca ok. 330 m estakada nad rzeką Morawka. Obie będą miały funkcję przejść dla zwierząt. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych. Docelowo, po zrealizowaniu II etapu inwestycji, czyli w 2026 roku, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała 8,5 km długości. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Warstwy nawierzchni na obwodnicy Wąchocka
W ramach Programu budowy 100 obwodnic kontynuowano w tym roku realizację (w systemie Projektuj i buduj) obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42. Nową, dwujezdniową drogą pojedziemy już w przyszłym roku. Około 70 proc. trasy głównej obwodnicy ma warstwę podbudowy i warstwę wiążącą nawierzchni, a na połowie odcinka jest już wierzchnia warstwa ścieralna. Kontynuowane są roboty na wszystkich obiektach inżynierskich. Udostępnienie trzech z nich - w Wielkiej Wsi, Ratajach i Wąchocku - pozwoliło na usprawnienie ruchu lokalnego.
Jest most, będzie węzeł w Sandomierzu
W nowy etap weszła w tym roku rozbudowa mostu przez Wisłę w Sandomierzu (realizowana w systemie Projektuj i buduj). Inwestycja obejmuje również wykonanie włączenia nowego obiektu w ciągu DK77 do układu komunikacyjnego miasta. Zgodnie z założeniem, wykonawca rozebrał stary most, przeprowadził gazociąg pod dnem rzeki, wzmocnił istniejące podpory i przyczółki, a w zeszłym roku przystąpił do produkcji i montażu elementów nowej, stalowej konstrukcji mostowej. Montaż nowej konstrukcji zakończył się latem br. Jesienią dobiegło końca betonowanie płyty pomostu, a obecnie kontynuowane są roboty w obrębie kap chodnikowych. Prowadziliśmy także przygotowania do budowy węzła stanowiącego połączenie mostu w prawobrzeżnej części miasta. Opracowana została dokumentacja projektowa dla tego rozwiązania, uzyskaliśmy również decyzję środowiskową. Budowa węzła planowana jest do końca przyszłego roku. Po zakończeniu całej inwestycji przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa. Rozbudowanym mostem pojedziemy w kierunku Podkarpacia, a usytuowanym równolegle, obecnie użytkowanym obiektem, w kierunku woj. świętokrzyskiego.
Ponad sześćset bezpieczniejszych przejść dla pieszych
W 2024 roku zakończyło się jedno z największych przedsięwzięć dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego. Poprawiona została widoczność i bezpieczeństwo na 636 przejściach dla pieszych. W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) wykonaliśmy infrastrukturę i instalacje, które pozwolą na skuteczne oświetlenie tych miejsc.
Na przejściu z dedykowanym oświetleniem, pieszy jest zdecydowanie lepiej widoczny, a przez to znacznie bezpieczniejszy. Również kierowca może dużo wcześniej zredukować prędkość, aby zatrzymać się przed przejściem. To szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada wcześniej, a widoczność poprzez opady i zamglenia jest często ograniczona. Zadania związane z doświetlaniem przejść dla pieszych i poprawą bezpieczeństwa w ich obrębie realizowane były w systemie Projektuj i buduj od 2022 roku na kolejnych odcinkach świętokrzyskich dróg krajowych. Wyłonieni w przetargach wykonawcy mieli za zadanie zaprojektować infrastrukturę oświetleniową, uzyskać potrzebne uzgodnienia i wykonać roboty budowlane. Najwcześniej, bo już w pierwszej połowie 2023 roku, doświetlone zostały przejścia dla pieszych na świętokrzyskim odcinku drogi krajowej nr 73. W październiku br. zakończyły się prace przy ostatnich wytypowanych do wykonania w ramach PBID instalacjach oświetleniowych. W wielu miejscach podjęliśmy także inne działania, takie jak np. oświetlenie ponad stu stref przejściowych wzdłuż odcinków dojazdowych do przejść o łącznej długości ok. 22 km. W ok. 30 lokalizacjach wykonaliśmy krótkie dojścia do przejść dla pieszych o łącznej długości ok. 2 km. Przed 9 przejściami zamontowaliśmy na wysięgnikach aktywne znaki ostrzegawcze „Przejście dla pieszych”. Przy DK74 w Skorzeszycach wykonaliśmy zatokę autobusową.
Zadania związane z poprawą bezpieczeństwa pieszych oraz budowa obwodnic Ostrowca Świętokrzyskiego i Wąchocka zyskały dofinasowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Ronda, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe
W ramach PBID wybudowane zostaną także ronda w Stopnicy na DK73 w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową do Solca-Zdroju i w Zawadzie na DK74. W tym roku zakończyliśmy etap prac projektowych i złożyliśmy do Wojewody Świętokrzyskiego wnioski o wydanie decyzji ZRID dla tych inwestycji. Ronda zaprojektowane zostały w lokalizacjach skrzyżowań, na których regularnie dochodziło do zdarzeń drogowych.
W 2024 roku opracowana została dokumentacja projektowa dla chodnika w Górnie w ciągu DK74 i chodnika oraz ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku DK42 Nowy Kazanów – Końskie. Po uzyskaniu decyzji ZRID ogłosiliśmy przetarg na budowę zatok autobusowych z odcinkami chodników na DK73 w Lisowie. W ramach PBID wybudowaliśmy ok. 7-kilometrowy odcinek ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK78 między Nagłowicami a Prząsławiem. Zasadnicze roboty zrealizowane zostały w 2023 roku, a w tym wykonane zostało m.in. oznakowanie i instalacje oświetleniowe. To kolejny odcinek ciągu pieszo-rowerowego wybudowany wzdłuż DK78 między granicą woj. śląskiego i świętokrzyskiego a Jędrzejowem. Po zrealizowaniu zadania piesi i rowerzyści zyskali 25-kilometrowy, bezpieczny ciąg oddzielony od obciążonej ruchem, głównie ciężkim, DK78.
Bezpieczniej na mostach i wiaduktach
W 2024 roku zabezpieczone zostały kolejne prześwity między wiaduktami i mostami na odcinkach dwujezdniowych dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. Zakończył się montaż zabezpieczeń na 17 obiektach mostowych w ciągu drogi ekspresowej S7 między Chęcinami a granicą woj. świętokrzyskiego i małopolskiego.
Od 2020 roku zabezpieczyliśmy specjalną siatką prześwity między obiektami mostowymi w 64 lokalizacjach. To wszystkie obiekty mostowe, które zostały wytypowane do przeprowadzenia tego typu działań. Tym samym zakończył się pierwszy etap montażu zabezpieczeń, a kolejny przed nami. Rozwiązania tego typu uwzględniane są także w procesie projektowania nowych inwestycji i prac remontowych.
Zgodnie z przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka. W ramach ogólnopolskich działań GDDKiA dodatkowo prewencyjnie zabezpiecza przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy. Ma to przeciwdziałać poważnym skutkom wypadków drogowych, do których dochodziło również w takich miejscach.
Nowa nawierzchnia, większy komfort jazdy
Poprawiono komfort jazdy i bezpieczeństwo poprzez wyremontowanie odcinków świętokrzyskich dróg krajowych o łącznej długości ok. 9 km. W kwietniu zakończył się kompleksowy remont odcinka DK73 Szczeglin – Pacanów (1,7 km). Roboty obejmowały m.in. wymianę warstw konstrukcyjnych drogi, ułożenie nowej nawierzchni i wykonanie oznakowania poziomego i pionowego. W ramach zadania wyremontowane zostały dojścia do zatok autobusowych, uporządkowano rowy i zjazdy.
We wrześniu wyremontowane zostały dwa odcinki DK9 w Nietulisku w powiecie ostrowieckim. Dwie warstwy nawierzchni, wiążąca i ścieralna, wymienione zostały na dwóch odcinkach o łącznej długości 1 km (oba po 500 metrów) w rejonie skrzyżowań DK9 z drogami podporządkowanym w Nietulisku Dużym i Nietulisku Małym. Wykonane zostało nowe oznakowanie poziome.
Wyremontowaliśmy także nawierzchnię na węźle S7/DK42 Skarżysko-Kamienna Południe, ponadto wykonaliśmy 6 remontów nakładkowych na odcinkach DK9, DK74 i DK78.
13 inwestycji czyli 170 km w przygotowaniu
W 2024 kontynuowane są prace przygotowawcze dla rozbudowy dziewięciu odcinków dróg krajowych nr 78 i 79, budowy czterech obwodnic i ostatniego fragmentu S74 w woj. świętokrzyskim z Opatowa do granicy z woj. podkarpackim. To w sumie ok. 170 km.
Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla sześciu odcinków DK79 na terenie województwa świętokrzyskiego i trzech odcinków DK78, które planowane są do rozbudowy. Ma ona na celu m.in. przystosowanie ich do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Dla zadań na odcinkach DK79 Skrzypaczowice – Osiek, Osiek – Połaniec, Połaniec – Słupia i Słupia – Nowy Korczyn trwa rozpatrywanie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU).
Od ubiegłym roku GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze dla odcinków DK79 Sośniczany – Koprzywnica i DK78 granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego – Nagłowice, Nagłowice – Prząsław oraz Jędrzejów – Kije. Wyłonieni w przetargach projektanci na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zaproponowali już warianty przebiegu tras. Rozwiązania w obrębie wariantów zaprezentowaliśmy w tym roku podczas akcji informacyjnych mieszkańcom zainteresowanym rozbudową poszczególnych odcinków. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosków wydanie DŚU.
W 2024 roku kontynuowane były prace przygotowawcze dla rozbudowy dziewięciu świętokrzyskich odcinków dróg krajowych nr 78 i 79 o łącznej długości ok. 115 km. Są to odcinki:
• DK78 granica woj. śląskiego i świętokrzyskiego (Goleniowy) – Nagłowice (14,8 km),
• DK78 Nagłowice – Prząsław (10,3 km),
• DK78 Jędrzejów (S7) – Kije (17,7 km),
• DK79 Ożarów – Sobótka (11,5 km),
• DK79 Sośniczany – Koprzywnica (7,2 km),
• DK79 Skrzypaczowice – Osiek (9,8 km),
• DK79 Osiek – Połaniec (12,6 km),
• DK79 Połaniec – Słupia (19,8 km),
• DK79 Słupia – Nowy Korczyn (19,6 km).
W tym roku złożony został wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Starachowic w ciągu DK42. Uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla I etapu obwodnicy Chmielnika w ciągu DK73/78, trwa rozpatrywanie wniosku o DŚU dla obwodnicy Osieka w ciągu DK79. To trzy inwestycje przygotowywane w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Napisz komentarz
Komentarze