Przypomnijmy. W środę GW podała, że możliwa jest kolizji koncepcji przebudowy skrzyżowania Warszawska-Jesionowa-Świętokrzyska w Kielcach, z boiskami Zespołu Szkół Informatycznych. Informacja na pierwszy rzut oka mogła się wydawać niedorzeczna. Jak to? Przecież właśnie w tym miejscu, kilka dni temu z hukiem otwierane były nowe boiska sportowe przy ZSI, a inwestycja pochłonęło ponad 2 miliony złotych. Teraz wykonane prace kolidują z inwestycją w S74, której plany znane są od lat.
W kieleckim magistracie zapewniają, że wszystko odbyło się zgodnie z procedurami. Przyznają jednocześnie, że koncepcie skrzyżowania poznali przed rozpoczęciem inwestycji z bazę sportową ZSI.
W GDDKiA będą zaistniałą sytuację wyjaśniać.
Kto kogo nie posłuchał? Kto kogo zlekceważył? Chcemy wierzyć, że tak nie było i że wszystko da się jeszcze odkręcić i poskładać w jedną całość, by młodzież z ZSI była zadowolona i S74 wykonana zgodnie ze sztuką!
Oto oświadczenie kieleckiego magistratu:
Budowa kompleksu boisk na terenie Zespołu Szkół Informatycznych w Kielcach w ramach Kieleckiego Budżetu Obywatelskiego, została zrealizowana z zachowaniem wszelkich wymaganych przepisów prawa.
Istotnym w zaistniałej sytuacji jest fakt, że inwestycja polegająca na budowie drogi S74 przez Kielce, realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Z informacji, które posiada miasto wynika, że prace projektowe znajdują się w początkowej fazie. Obecnie inwestor (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Kielcach), dysponuje koncepcją przebiegu drogi, a kwestie szczegółowe np. dotyczące geometrii poszczególnych skrzyżowań będą wypracowywane na etapie prac projektowych. Ostatecznie mogą wyglądać inaczej.
W połowie lutego bieżącego roku, Generalny Wykonawca drogi S74 wystąpił z prośbą do Miasta o uzgodnienie układu dróg podlegających przebudowie będących w zarządzie miasta oraz wydanie warunków technicznych do ich przebudowy. W odpowiedzi, która nastąpiła w połowie marca, Miejski Zarząd Dróg wskazał kilkadziesiąt uwag, w tym między innymi, że w trakcie prac projektowych należy wziąć pod uwagę m.in. kwestię obiektów sportowych – boiska na Helenówku, a także inwestycji realizowanej z budżetu obywatelskiego w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Świętokrzyskiej.
Zaznaczyć należy, że koncepcja przebudowy, zarówno w przypadku inwestycji miejskich, jak również inwestycji prywatnych, nie jest wystarczającym dokumentem, który skutecznie uniemożliwia wydanie ewentualnych decyzji i pozwoleń na budowę. Decyzja środowiskowa, o której mowa w artykule, określa maksymalny obszar oddziaływania, co nie jest równoznaczne z rzeczywistym obszarem inwestycji, który ostatecznie może być mniejszy, a co za tym idzie, nie ingerować lub ingerować w mniejszym stopniu w przestrzeń ZSI.
W związku z zaistniałą sytuacją, Miasto Kielce będzie prowadzić rozmowy z GDDKiA w zakresie optymalizacji ostatecznych rozwiązań na wskazanym skrzyżowaniu. Gotowość do takich rozmów potwierdza także inwestor, o czym komunikuje w swoim oświadczeniu. Jego większe fragmenty zamieszczamy poniżej.
„Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, co oznacza, że prace projektowe pozostają na początkowym etapie. (…) Zadaniem projektanta będzie wypracowanie takich rozwiązań, które możliwie w jak najmniejszym stopniu ingerować będą w tereny przyległe, ale pozostaną zgodne z wydaną w 2021 roku decyzją środowiskową i z określonymi przepisami warunkami technicznymi. Rozwiązania koncepcyjne w obrębie skrzyżowania Warszawska/Świętokrzyska (…) zakładają zapewnienie jak najlepszych warunków komunikacyjnych i płynności ruchu lokalnego (…) we wszystkich relacjach. Tym nie mniej zostaną one ponownie przeanalizowane na etapie dalszych prac projektowych pod kątem możliwości ograniczenia ingerencji w istniejące zagospodarowanie terenu.”
Dostaliśmy także wyjaśnienia z GDDKiA o. Kielce.
Umowa z wykonawcą odcinka S74 na przejściu przez Kielce podpisana została pod koniec stycznia br. Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, co oznacza, że prace projektowe pozostają na początkowym etapie. Rozwiązania projektowe powinny być wypracowane w IV kwartale br.
Zadaniem projektanta będzie wypracowanie takich rozwiązań, które możliwie w jak najmniejszym stopniu ingerować będą w tereny przyległe, ale pozostaną zgodne z wydaną w 2021 roku decyzją środowiskową i z określonymi przepisami warunkami technicznymi.
Rozwiązania koncepcyjne w obrębie skrzyżowania Warszawska/Świętokrzyska znane co najmniej od 2019 roku zakładają zapewnienie jak najlepszych warunków komunikacyjnych i płynności ruchu lokalnego (samochodowego, pieszego i rowerowego) we wszystkich relacjach. Tym nie mniej zostaną one ponownie przeanalizowane na etapie dalszych prac projektowych pod kątem możliwości ograniczenia ingerencji w istniejące zagospodarowanie terenu.
Napisz komentarz
Komentarze