Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 4 października 2024 11:17
ZOBACZ:
Reklama

Kultura po sąsiedzku, czy Warsztaty z empatią i nie tylko w Kieleckim Centrum Kultury

Poniżej informujemy o projektach aktualnie realizowanych przez Kieleckie Centrum Kultury.
Kultura po sąsiedzku, czy Warsztaty z empatią i nie tylko w Kieleckim Centrum Kultury
Kultura po sąsiedzku, czy Warsztaty z empatią i nie tylko w Kieleckim Centrum Kultury

Kultura po sąsiedzku

KCK zaprasza dzieci i młodzież z Ukrainy na cykl bezpłatnych warsztatów ceramicznych, graficznych i pokazów filmowych w języku ukraińskim.
Wtorki z grafiką – ABC grafiki warsztatowej i kreatywnej ilustracji dla dzieci i młodzieży. W planie m.in. linoryt, monotypia, rysunek tuszem. Każde zajęcia to nowy temat. Można dołączyć do dowolnego spotkania.
8, 15, 22, 29 listopada, godz. 18-19.30
Soboty z ceramiką i kinem
Każdy warsztat składa się z dwóch spotkań w odstępie dwóch tygodni. Na pierwszym uczestnicy kształtują mokrą glinę. Na drugim szkliwią wypalone na biskwit prace. Po tym następuje ostatni wypał, po którym prace gotowe są do odbioru w ustalonym terminie – około 7-10 dni po zakończeniu warsztatów. Warsztaty rozpoczynają się o godz. 10 i trwają ok. 1,5-2 godziny.
5 i 19 listopada – miseczki i patery
12 i 26 listopada – ozdoby i upominki mikołajowo-świąteczne
Po warsztatach, w każdą sobotę od godz. 12, zapraszamy na projekcje filmów w języku ukraińskim w Galerii „Winda”. Szczegółowy repertuar podany będzie na początku listopada.
Dotację celową na realizację zadania w wysokości 20 tys. złotych przyznał Urząd Miasta Kielce.

Warsztaty z empatią

Choć zajmują się tym samym – pantomimą - do tej pory nie znali się nawzajem. Teraz wspólnie pracują nad spektaklem. Jego efekt pokażą już na koniec listopada.
Istniejące w Kieleckim Centrum Kultury Studio Pantomimy „Praca w toku” i Teatr „Mimo to” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży w Kielcach przy ul. Jagiellońskiej 30 realizują wspólnie Projekt „Empatia”, dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Kultura Dostępna. Dzieci i młodzież (w sumie ma to być trzydziestka, z czego dwudziestka to osoby ze specjalnymi potrzebami) wspólnie przygotują przedstawienie, które pokażą na Małej Scenie KCK pod koniec listopada.
We wrześniu uczestniczyli w warsztatach mistrzowskich z Bartłomiejem Ostapczukiem, szefem Warszawskiego Centrum Pantomimy, który specjalnie dla nich przyjechał do Kielc. Mieli także warsztaty muzyczne i rytmiczne, które dla nich przygotowała Agnieszka Kowalczyk-Krzysiek. Nad warsztatami i spektaklem czuwają: aktorka Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” Ewa Lubacz oraz Małgorzata Kardasińska-Kolasa i Magdalena Kuta, które opiekują się grupą z Jagiellońskiej.
- Celem jest integracja dzieciaków sprawnych i tych ze specjalnymi potrzebami. W grupie mamy osoby niesłyszące, więc gest, ruch to doskonałe narzędzie komunikacji. To nasz kolejny projekt edukacyjny tego typu. W każdym z nich idziemy o krok dalej. Tym razem zetknęliśmy ze sobą dwie doświadczone grupy teatralne. Dzięki temu uda nam się przygotować spektakl, który może stać się doskonałym materiałem do propagowania idei tolerancji, empatii i zrozumienia, oraz otwarcia na wszelką inność – wyjaśnia wicedyrektor KCK Artur Wijata.
Pokazy finałowe projektu Empatia odbędą się 30 listopada i 1 grudnia na Małej Scenie KCK. Wstęp na wydarzenie będzie nieodpłatny.
Projekt dostał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Kultura Dostępna” w wysokości 20 tys. złotych. Wkład własny 7 tys. złotych zapewniło Miasto Kielce.

„Nic nie stoi na przeszkodzie” – testowanie modelu dostępności instytucji kultury w Kieleckim Centrum Kultury

Dzięki programowi realizowanemu przez PFRON z funduszy unijnych, uda nam się przygotować ciekawą ofertę dla osób z niepełnosprawnością wzroku i niedosłyszących oraz dostosować przestrzeń do ich potrzeb. Mamy na to prawie 80 tys. złotych, a projekt będziemy realizować do czerwca roku przyszłego. Na dodatek jest w całości finansowany z dotacji. Szansa na udostępnienie przestrzeni dla tych osób wydaje mi się szczególnie istotna. Gmach KCK budowany był w czasach, gdy nie zwracano uwagi na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Kolejna dotacja?
„Nic nie stoi na przeszkodzie”. Nasz projekt otrzymał dofinansowanie z programu „Kultura bez barier” realizowanego ze środków UE przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych . Będziemy testować model zapewnienia dostępności w instytucji kultury.
Co zamierzamy zrobić?
Przeszkolimy pracowników (podstawy języka migowego i audiodeskrypcja), przygotujemy stałą ofertę warsztatową dla osób ze szczególnymi potrzebami (warsztaty plastyczne, ceramiczne, teatralne, muzyczne, artystyczne na podstawie bieżącej wystawy w Galerii Winda), dostosujemy wystawy w galerii Winda do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wzroku, przygotujemy pokazy filmowe i spotkania dostępne dla osób z niepełnosprawnością słuchu, dostosujemy kasę do potrzeb osób z niepełnosprawnością słuchu i wzroku.
Zorganizujemy 4 spotkania z inspirującymi ludźmi, dla których niepełnosprawność i choroba stały się trampoliną do karier i realizacji swoich marzeń. Bez ograniczeń.
Mamy na to prawie 79 070 złotych i czas do czerwca. Projekt w całości jest finansowany ze środków UE.

Monodram o kieleckiej artystce. Ciotka Wieża

Oryginalna, zupełnie niezwykła. Nie bała się wygłaszać swojego zdania, co nie przysparzało jej przyjaciół. Artystka warszawsko-kielecka, przyjaciółka Mirona Białoszewskiego. Jadwiga Trzcińska Prandota będzie bohaterką monodramu „Ciotka Wieża” przygotowanego w Kieleckim Centrum Kultury.

Scenariusz na podstawie archiwaliów, listów, wspomnień i dostępnych materiałów napisała Elżbieta Chowaniec, W rolę artystki,, mieszkającej do śmierci na ul. Mazurskiej w Kielcach, wciela się Ewa Lubacz, a spektakl reżyseruje Judyta Berłowska. Muzykę napisze Wojciech Lipiński, a scenografię przygotuje Michał Lach.
– Wysoka ponad miarę, przypominała niektóre rzeźby Michała Anioła. Była zupełnie niekonwencjonalna i mówiła interesujące rzeczy jeśli nie o sztuce samej, to o zdarzeniach, które w jej interpretacji nabierały wartości sztuki. Była bardzo wyczulona na otaczające piękno. Jej kosmos pełen był malowniczych zjawisk – wspominała kielecką artystkę Jadwigę Trzcińską jej koleżanka, Jolanta Wylężyńska, kustosz warszawskiego Muzeum Narodowego.
Malowała, tworzyła prace techniką drzeworytu i akwaforty. Była ważną postacią kieleckiego życia artystycznego. Brała udział w wernisażach, spotkaniach, sama dużo wystawiała. Podróżowała po Europie i szukała inspiracji. Była wnikliwym krytykiem m.in. fotografii Kieleckiej Szkoły Krajobrazu i wielbicielką psów. Nigdy nie założyła rodziny. Była bardzo mocno związana z matką, mocno przeżyła jej śmierć. Pod koniec życia zdziwaczała, mocno się zaniedbała. Pisała skargi na wszystko i wszystkich. Okoliczne dzieciaki nazywały ją Ciotką Wieżą, czuły przed nią respekt i strach. Zmarła osamotniona, otoczona… psami i ogromną stertą śmieci, którą zgromadziła w willi na Mazurskiej. Dlaczego tak się stało? Co miało wpływ na taki scenariusz jej życia? Czy to nieszczęśliwa miłość, może problemy zdrowotne lub niechęć otoczenia? Czy po prostu wszyscy ją znielubili, czy raczej ona znielubila świat i siebie? Odpowiedź na te pytania poznamy na prapremierze monodramu o Jadwidze Trzcińskiej Prandocie, Ciotce Wieży.
Archiwalia dotyczące Jadwigi Trzcińskiej udostępniło Muzeum Historii Kielc, partner projektu.
Prapremiera odbyła się 7 listopada, kolejny spektakl dzień później, ale zapraszamy na dwa kolejne - 28 i 29 listopada o godzinie 19:00 na Małej Scenie KCK, wstęp wolny.
Dofinansowano z budżetu państwa w kwocie 25 tys. zł – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wkład własny Miasta Kielce - 8 tys. złotych.

Infrastruktura domów kultury - „Zakup sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego na potrzeby prowadzenia edukacji kulturalnej Kieleckiego Centrum Kultury”

16 nowych mikrofonów bezprzewodowych z akcesoriami, 2 moduły dodatkowe do systemu głośników zakupionych w ubiegłym roku. 12 spotów ledowych, 10 listw i 12 ruchomych głów wash, które pozwolą doświetlić i uatrakcyjnić każde wydarzenie. Kieleckie Centrum Kultury, dzięki dotacji z projektu „Infrastruktura domów kultury”, zakupiło nowoczesny sprzęt nagłośnieniowy i oświetleniowy. Dotacja wyniosła 230 tys. złotych, a Urząd Miasta Kielce dołożył wkład własny w wysokości 77 tys. złotych.

– Nie mamy dobrego wyposażenia scenicznego. Przewaga sprzętu jest już wiekowa, wielu rzeczy mamy za mało. Dobrze, że drugi rok z rzędu dostaliśmy dotację, bo możemy trochę braki nadgonić. W zeszłym roku kupiliśmy głośniki frontowe. Teraz głównie mikrofony i sprzęt oświetleniowy. Na dodatek mikrofony już musieliśmy kupić. Pasmo 700 MHz, na których do tej pory działały, zostało poddane refarmingowi i oddane we władanie siedzi 5G w czerwcu 2022 roku. To decyzja podjęta na poziomie Unii Europejskiej. Z tego pasma mikrofony już nie mogą korzystać – wyjaśnia dyrektor KCK Augustyna Nowacka.

Nowe mikrofony i głośniki

Dzięki zakupowi KCK jest wyposażone w nowoczesne mikrofony. Osiem z 16 może – dzięki dodatkowym akcesoriom – stać się mikroportami. Sprzęt jest bogato wyposażony w ładowarki, akumulatory, anteny oraz dodatkowe wymienne główki np. hure Beta58, KSM9 czy DPA d:facto. Dodatkowo zakupiono także kilka mikrofonów instrumentalnych, które przydadzą się m.in. do nagłośnienia gitar czy perkusji. Do tego 9 dziwnych małych pudełek, do których przeczepią się gitary czy klawisze. To tzw. direct boxy, które przesyłają dźwięk z instrumentu do miksera bez zniekształceń i pozwalają zasilać połączenia przez bardzo długie kable.

— Uzupełniamy też głośniki frontowe. Te czerwone, wiszące z przodu sceny. Do każdego z nich dołączymy kolejny moduł. Teraz będziemy ich mieć po 8, co oznacza lepszą jakość dźwięku i jego rozprzestrzenianie się po całej widowni – wyjaśnia akustyk z KCK Piotr Kowalski.

Świecące spoty, listwy i głowy

Nowe zakupy dotyczą także oświetlenia scenicznego. 12 ledowych spotów pozwala uzyskać ciekawe wzory na scenie. Do tej pory instytucja miała ich aż…. 4 z żarówkami wyładowczymi Te nowe zużywają o połowę mniej prądu, a mają moc o podobnych parametrach. Wystarczą na 50 tys. godzin świecenia, podczas gdy te żarówkowe „wyciągały” jedynie 200. Kupno kolejnej żarówki to był koszt 500-800 zł.

KCK zaopatrzyło się także w listwy led, pozwalające uzyskać wszystkie możliwe kolory. To efektowna ozdoba sceny. 10 listw, z których każda liczy po 10 oczek, pozwoli zrobić świetlne obramowanie całej ceny, doświetlić kurtynę czy tło. O takich listwach Kieleckie Centrum Kultury mogło do tej pory jedynie pomarzyć.

Ostatnim zakupem są ruchome głowy wash. Do tej pory mieliśmy ich tylko 6. Teraz będzie 12 nowych. To pozwoli zalać całą scenę kolorem – tłumaczy oświetleniowiec Mirosław Sobczyk i dodaje: – Nasze wyposażenie oświetleniowe było naprawdę skromne. Nie mieliśmy czego proponować artystom. Musieliśmy sprzęt pożyczać lub artyści przyjeżdżali z własnym. Ten zakup spokojnie wystarczy, by oświetlić koncert, jeśli tylko ekipa się na niego zgodzi.

– Zdecydowaliśmy się na sprzęt dobrej jakości, ale nie z najwyższej półki. Te byłyby co najmniej dwa razy droższe. Kupilibyśmy znacznie mniej sprzętu, który znowu nie wystarczyłby na potrzeby naszej Dużej Sceny. Tak potrafimy nagłośnić i oświetlić przestrzeń na naprawdę dobrym i nowoczesnym poziomie, co do tej pory praktycznie było niemożliwe – podsumowuje dyrektor Augustyna Nowacka.

Projekt „Zakup sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego na potrzeby prowadzenia edukacji kulturalnej Kieleckiego Centrum Kultury”.

Wartość zadania: 307 tys. złotych:
Dotacja MKiDN 230 tys. złotych, wkład własny UM Kielce: 77 tys. złotych
Nazwa Programu: Infrastruktura domów kultury
Instytucja Zarządzająca Programem: Narodowe Centrum Kultury
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama