Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 11 października 2024 04:19
Reklama

Rusza przebudowa dworca w Kielcach

Modernistyczna bryła, podkreślona wieczorem przez nocną iluminację, reprezentacyjny hol, funkcjonalne i spełniające współczesne standardy obsługi podróżnych wnętrza – taki będzie już niebawem dworzec w Kielcach. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.
Rusza przebudowa dworca w Kielcach
Rusza przebudowa dworca w Kielcach

Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej, wybudowany w latach 1965-1971 w stylu modernistycznym dworzec projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie, ma stać się obiektem nowoczesnym, proekologicznym, estetycznym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. Choć bryła budynku, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł nie ulegnie zmianom, to renowacji zostanie poddana elewacja budynku. To pierwsza taka realizacja na dworcu w Polsce. Utrzymana w duchu modernizmu estetyka dworca w Kielcach zostanie podkreślona przez nową iluminację nocną. Natomiast na szczycie budynku dworca zaprojektowano podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz logotyp PKP i nazwę stacji – Kielce (od strony peronów).

Wielkie zmiany czekają kielecki dworzec wewnątrz. Przestrzeń obsługi podróżnych zostanie skoncentrowana wokół przestronnego, posiadającego przeszło 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. Będzie on oparty na kontraście jasnych ścian i przeszklonych witryn z ciemną posadzką wykonaną z lastryko. Powstanie też „zielona ściana”, pokryta chrobotkiem reniferowym. Mech ten posiada również zdolności akustyczne, poprawiające wytłumienie wnętrz. Stąd zielona ściana będzie umieszczona na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. W nowym holu podróżni znajdą ergonomiczne ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. Będzie on również klimatyzowany. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, zaprojektowano również toalety dla podróżnych. W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach zlokalizowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych i jednego z wydziałów Urzędu Miasta Kielce.

Dworzec stanie się również bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych dostaniemy się za pomocą dwóch pochylni zlokalizowanych od strony miasta i peronów. W projekcie zaplanowano likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po dworcu i orientację w terenie osobom niewidzącym i niedowidzącym. Z kolei przy kasach biletowych zamontowane zostaną urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.

Budynek będzie posiadał wiele rozwiązań proekologicznych oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast na dachu budynku zlokalizowano 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku będą w stanie wyprodukować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej – wykorzystywanej na potrzeby budynku! Dworzec będzie również bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła, kurtyn powietrznych oraz pomp ciepła. Dworzec planuje się wyposażyć w system BMS (Building Management System) odpowiedzialny za pracę urządzeń i instalacji oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne, a więc wpływające pozytywnie na bezpieczeństwo podróżnych i mienia, będą również systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napad) oraz przeciwpożarowe.

Metamorfozę przejdzie również niewielki teren znajdujący się przy południowym i północnym skrzydle dworce. Po przeprowadzeniu rozbiórek powstaną tam parkingi na 18 samochodów. W jego sąsiedztwie zaplanowano nowe chodniki, wiatę rowerową oraz nowe elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie). Na nowo zostanie urządzone tereny zielone, gdzie poza trawnikiem, zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów.

Koszt przebudowy dworca w Kielcach to 44,21 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą robót jest firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie to druga połowa 2023 roku.

Dworzec w Kielcach jest drugą inwestycją, którą rozpoczyna PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie świętokrzyskim. W ubiegłym roku spółka zakończyła przebudowę dworca w Skarżysku Kamiennej, która kosztowała łącznie 33,7 mln złotych brutto. W ramach Programu ujęto jeszcze inwestycję we Włoszczowej, która jest na etapie przygotowania.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama