Loty odbyły się nad malowniczym pasmem Gór Świętokrzyskich w okolicy Świętej Katarzyny za zgodą dyrektora Świętokrzyskiego Parku Narodowego. W trakcie lotów ćwiczono dozorowanie wyznaczonego obszaru, rozpoznanie rejonu działań oraz jego długotrwałą obserwację. Zanim uczestnicy szkolenia rozpoczęli zajęcia praktyczne uczestniczyli w szkoleniu producenta, firmy WB Electronics oraz w kursach prowadzonych w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie.
Udział żołnierzy WOT w działaniach kryzysowych, a także zaangażowanie w liczne akcje poszukiwawcze i przeciwpowodziowe uwidoczniły potrzebę wykorzystania bezzałogowców zapewniających możliwość prowadzenia rozpoznania z powietrza. Pozwalają one między innymi na dokładną obserwację rejonu katastrof oraz monitoring z powietrza stanów rzek. Loty treningowe pozwalają doskonalić umiejętności operatorów a także sprawdzić w zróżnicowanych warunkach pogodowych możliwości sprzętu. W najbliższym czasie planowane są również loty nocne.
FlyEye będący na wyposażeniu świętokrzyskich terytorialsów jest lekkim, kompozytowym statkiem powietrznym. Start odbywa się z ręki, nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń wspomagających a przez to może być wyrzucany w powietrze z bardzo ograniczonych powierzchni czy leśnych polan. Gotowość startowa może być osiągnięta w czasie krótszym niż 10 minut. Lot aparatu może w całości być kontrolowany ręcznie ze stanowiska kontroli lub być w pełni autonomiczny, wykonywany według wcześniej zaprogramowanej trasy z możliwością jej ręcznego korygowania w trakcie lotu. Lot jest niezwykle cichy z uwagi na fakt, że przez większą część trwania lotu bezzałogowiec szybuje. Cichą pracą charakteryzuje się też użyty do napędu silnik elektryczny zasilany z akumulatorów. Tuż przed lądowaniem element z głowicą obserwacyjną odrzucany jest kilkanaście metrów nad ziemią i opada na spadochronie. Reszta statku powietrznego ląduje samodzielnie w ustalonym przez operatora miejscu.
FlyEye to Bezzałogowy Statek Powietrzny bliskiego zasięgu klasy mini. Może być używany do zadań rozpoznania obrazowego, akustycznego, radiolokacyjnego, pomiarowego i sygnaturowego, także jako latający przekaźnik radiowy. "Sercem" bezzałogowca jest głowica z kamerą światła dziennego i termowizyjną, która umożliwia prowadzenie działań również w nocy.
źródło: Zespół Prasowy 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej
Napisz komentarz
Komentarze