Ratownicy grupy specjalistycznej z JRG Skarżysko-Kamienna, którzy przybyli na miejsce zdarzenia zabezpieczyli teren działań a po odłączeniu napięcia od trakcji elektrycznej przystąpili do czynności ustalenia powodów pojawienia się chmury oparów nad składem pociągu. W tym celu zostały dokonane niezbędne pomiary oraz został dokonany przegląd zaworów bezpieczeństwa ze zwróceniem uwagi na ich szczelność. Ratownicy w wyniku przeprowadzonych działań nie stwierdzili wycieku z cystern jak również nie stwierdzili obecności toksycznych związków wokół składu pociągu. W trzech cysternach stanowiących skład pociągu został jedynie odnotowany niewielki wzrost temperatury.
Fosfor przewożony jest w formie stałej. Wagon, w którym przewozi się taką substancję jest dwupłaszczowy, a w zewnętrznej jego warstwie znajduje się woda. Po konsultacji z pracownikami kolei oraz doradcą od przewozów niebezpiecznych ustalono, że prawdopodobnie podczas manewru hamowania składu pociągu doszło do przemieszczenia się wody i dostaniu się niewielkiej ilości powietrza do przewożonego fosforu powodując reakcję jego utleniania. Reakcja spowodowała wzrost ciśnienia i zadziałanie zaworów bezpieczeństwa, których zadaniem było wyrównanie ciśnienia. Stąd nad cysternami w których zadziałały zawory pojawił się biały obłok.
W akcji trwającej ponad dwie godziny brała udział specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno-ekologicznego „Skarżysko” – 12 ratowników, policja oraz pracownicy kolei z doradcą od przewozu materiałów niebezpiecznych w transporcie kolejowym.
Opracowanie: kpt. Tomasz Kandyba - KP PSP w Skarżysku-Kamiennej
Zdjęcia: asp. sztab. Rafał Siedlecki - KP PSP w Skarżysku-Kamiennej
Napisz komentarz
Komentarze