• Doświadczenia kulturowe, takie jak kino, mogą poprawić pamięć, koncentrację i utrzymać mózg w dobrej kondycji.
• Podczas seansu serca biją zgodnie, co może wpłynąć na więzi społeczne, wydajność zespołu i zmniejszyć samotność.
• Kilka godzin w kinie może sprawić, że uczestnik seansu będzie bardziej kreatywny i produktywny.
Badania opublikowane przez Vue i University College London ujawniają, że kilka godzin przed dużym ekranem może mieć zaskakujące korzyści dla funkcjonowania naszego mózgu, więzi społecznych, produktywności czy kreatywności.
W ramach eksperymentu akademickiego przeprowadzonego przez Wydział Psychologii Eksperymentalnej UCL grupa ochotników została poddana testom za pomocą czujników biometrycznych, aby zobaczyć, co dzieje się z ich umysłami i ciałami podczas dwugodzinnego pokazu filmu. Badania wykazały zauważalny wzrost tętna widzów podczas filmu, które utrzymywało się na poziomie podwyższonym do 50%-60% tętna maksymalnego przez 45 minut - co odpowiada lekkiej formie treningu cardio. Fascynujące jest to, że gdy widzowie oglądali film, ich tętno stało się bardziej wyrównane, często bijąc jednocześnie. Testy przewodnictwa skórnego wykazały również, że pewne zdarzenia w filmie wywołały wzrost poziomu pobudzenia emocjonalnego.
Wtórne badania sugerują, że do ustaleń doprowadziły trzy wyjątkowe składowe doświadczenia kinowego - skoncentrowana aktywność, wspólny cel społeczny i element kulturowy. Dalsza analiza przeprowadzona przez UCL pokazuje, że te składowe dowiodły długoterminowych korzyści dla ogólnego funkcjonowania mózgu, pamięci, skupienia i produktywności uczestników seansu filmowego w kinie.
„Doświadczenia kulturowe, takie jak chodzenie do kina, dają naszemu mózgowi możliwość poświęcenia niepodzielnej uwagi przez dłuższy czas. W szczególności w kinie nie mamy nic innego do zrobienia poza zatraceniem się w filmowej historii - wyjaśnia dr Joseph Devlin, profesor neurologii poznawczej na UCL. - Ponadto nasza zdolność do utrzymywania skupienia i uwagi odgrywa kluczową rolę w budowaniu naszej odporności psychicznej, ponieważ rozwiązywanie problemów zazwyczaj wymaga skoncentrowanego wysiłku, aby pokonać przeszkody. Innymi słowy, nasza zdolność do rozwiązywania problemów bez rozpraszania uwagi sprawia, że jesteśmy w stanie lepiej rozwiązywać problemy i czyni nas bardziej produktywnymi. W świecie, w którym coraz trudniej jest odejść od towarzyszących nam urządzeń, ten poziom ciągłej koncentracji jest dla nas dobry”.
Z drugiej strony udowodniono, że działania ze wspólnym celem społecznym zwiększają naszą kreatywność, wydajność zespołu i nawiązywanie więzi z innymi, a także zmniejszają poczucie samotności i depresji.
„W dzisiejszych czasach ludzie są skupieni na smartfonach i coraz częściej wycofują się w samotne doświadczenia, wykorzystując do tego swoje urządzenia mobilne. W efekcie poczucie samotności wzrasta we wszystkich grupach wiekowych. Tymczasem antidotum na to może być wspólne doświadczenie oglądania filmów na dużym ekranie, które ma moc łączenia nas w sposób, w jaki samotny ekran nigdy nie będzie. Wprawdzie dzięki smartfonom jesteśmy połączeni w sieci jak nigdy wcześniej, ale charakter tych relacji jest zapożyczony - dodaje dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. - W czasie seansów w kinie jesteśmy w namacalnej wspólnocie z innymi widzami. Słyszymy ich reakcje, >>zarażamy się<< emocjami, głównie śmiechem, mamy poczucie ponadindywidualnego, kształtującego doświadczenia, bycia z innymi w danej historii w jednym miejscu i czasie. Mniejsze ekrany nam tego nie zapewnią. Oglądanie filmów w kinie pozwala nam na lepszy wgląd w siebie. Jest szansą na znalezienie inspiracji, katalizatorem do działania i zmiany, szansą na uwolnienie uczuć. Nie od dziś w krajach Zachodu bardzo popularna jest kinoterapia, odbywająca się w grupach lub samodzielne, zalecana przez terapeutów jako element kuracji, w czasie której nierzadko doznajemy oczyszczenia i ulgi. Dzieje się tak dlatego, że seans w kinie, silnie oddziałując na nasze zmysły, w pewien sposób nas >>otula<<, przez co zmniejsza poziom naszego stresu i niepokoju poprzez uwalnianie kortyzolu i dopaminy do mózgu”.
Ustalenia pojawiają się w Polsce, gdy Multikino wypuszcza film z manifestem „Zatrać się w niezwykłych opowieściach”. Film pokazuje widzom, jak cenne jest zagubienie się w świetnej historii. To niezbędny eskapizm, który wzbogaca nasze codzienne życie. Historie powinny być oglądane w określony sposób, aby widz mógł w pełni zanurzyć się w otoczeniu ekranu, dźwięku i fotela. Multikino oferuje najlepsze i luksusowe rozkładane, skórzane fotele, ekrany o wysokiej rozdzielczości i wielowymiarowy dźwięk Dolby Atmos, ponieważ każdy zasługuje na doświadczenie magii rozrywki na dużym ekranie.
„Pomiędzy żonglowaniem wieloma urządzeniami a życiem w świecie, w którym prawie nigdy nie jesteśmy offline, wyłączenie się nigdy nie było ważniejsze. Kino jest nie tylko jednym z ostatnich miejsc, w którym naprawdę można się zatracić, ale badania pokazują, że wpływa ono na nas korzystnie. Dlatego mocno inwestujemy w zapewnienie najwyższej jakości foteli, ekranów i dźwięku oraz nieustannie staramy się zapewnić widzom jak najlepsze wrażenia podczas seansów na wielkim ekranie” - wyjaśnia Paweł Świst, prezes zarządu Multikino S.A.
W nadchodzących miesiącach widzowie będą mieli wiele okazji do tego, żeby się zatracić w niezwykłych opowieściach. Już teraz na wielkim ekranie można oglądać najnowsze przygody Jamesa Bonda w filmie „Nie czas umierać” oraz „Wesele” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. W październiku na widzów czeka jeszcze między innymi „Venom 2: Carnage”, „Diuna” oraz „Furioza” z Mateuszem Banasiukiem i Weroniką Książkiewicz w rolach głównych. Natomiast w kolejnych miesiącach premierę będą miały: „Eternalas”, „Pitbull” Patryka Vegi, „Bo we mnie jest seks”, „Dom Gucci”, „Spider-Man: Bez drogi do domu” oraz „Matrix Zmartwychwstania”.
Szczegółowy repertuar oraz więcej informacji na temat filmów znajduje się na stronie https://multikino.pl/.
Bilety na premierowe seanse można nabyć w kasie kin sieci Multikino, na stronie https://multikino.pl/ oraz przez aplikację mobilną.
Metodologia badania
Dwie grupy ochotników wzięły udział w eksperymencie przeprowadzonym przez Wydział Psychologii Eksperymentalnej UCL w lipcu 2019 r. 51 uczestników obejrzało wersję „Alladyna” z 2019 roku w Westfield w Stratford w Londynie. Dodatkowych 26 uczestników jako grupa kontrolna wzięło udział w czytaniu powieści przez taki sam czas w celu porównania wyników. Obie grupy wypełniły kwestionariusze przed i po wykonaniu zadania, nosiły czujniki biometryczne do śledzenia tętna, aktywności elektrodermalnej i temperatury ciała, aby zmierzyć ich reakcje fizjologiczne na film i powieść.
Informacje o spółce Multikino:
Multikino, należące do Grupy Vue International - lidera na europejskim rynku kinowym, to pierwszy operator, który w 1998 roku uruchomił w Polsce multipleks. Od tego czasu wyznacza najwyższe standardy w budowie i prowadzeniu kin w Europie i na świecie. Obecnie w spółce Multikino pod szyldem Multikino i Cinema3D działają 44 kina w 37 miastach.
Flagowe kino sieci zlokalizowane jest w centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie. Obiekt składa się z 8 nowoczesnych sal, w tym Sali Premierowej na 788 osób. W maju 2019 r. uruchomione zostało wyjątkowe kino w Galerii Młociny w Warszawie. Obiekt składa się z 10 sal wyposażonych w projektory laserowe oraz skórzane, elektrycznie rozkładane fotele, dzięki którym widz ogląda filmy w pozycji półleżącej. W rozkładane fotele tego typu w pełni wyposażone są także poznańskie Multikina: Stary Browar i Malta.
Multikino to zdecydowanie więcej niż kino. Oferuje zarówno największe i najbardziej oczekiwane premiery filmowe, jak i koncerty światowych gwiazd, nocne maratony filmowe, transmisje najważniejszych wydarzeń sportowych, transmisje oper, baletu oraz retransmisje spektakli z brytyjskiego National Theatre.
Multikino za swoją działalność wielokrotnie było dostrzegane podczas prestiżowych konkursów. Jest zdobywcą nagród Superbrands oraz Superbrands Created in Poland. Od wielu lat zajmuje pozycję lidera w obszarze „Event Cinema” zarówno na rynku polskim, jak i europejskim (laureat europejskiej nagrody ECA Awards w 2014 roku).
Kontakt dla mediów:
Natalia Kaleta-Nguyen
PR Manager
tel. +48 513 111 924
e-mail: [email protected]
Źródło informacji: Multikino
Napisz komentarz
Komentarze