Unowocześnienie połączeń regionalnych i rozbudowa infrastruktury kolejowej jest niezwykle istotnym elementem rozwoju województwa. Dość powiedzieć, że nowoczesna komunikacja jest jedną z osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Jedną z inwestycji wpisujących się w te działania jest zakup nowoczesnych pociągów kolei regionalnych, którego dokona Południowa Grupa Zakupowa, której liderem jest Samorząd Województwa Świętokrzyskiego. W jej skład wchodzą ponadto samorządy województw małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego. Pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/h i posiadać minimum 150 miejsc siedzących. Ich wygląd pozostaje w gestii poszczególnych samorządów i będzie się od siebie różnił.
- Wybieramy wszystko, cały wygląd składu od początku do końca, łącznie z takimi detalami jak kolor szyby, jaką podpórkę ma ona mieć, kolory rur, sufitów czy wykładzin. To wszystko musimy ustalić konkretnie na piśmie. Cała masa szczegółów – wyjaśnia Mariusz Brzeziński, kierownik Oddziału Przewozów Pasażerskich Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. - Wygląd idzie w parze z funkcjonalnością. Wszystko robimy z myślą o pasażerach, nie pod kątem urzędników czy przewoźników. Chcemy zapewnić najlepszy komfort, jaki jest obecnie dostępny w przewozach pasażerskich – dodaje Mariusz Brzeziński.
A udogodnień dla podróżnych będzie wiele – gniazdka przy każdej parze siedzeń, podpórki na laptopy, sieć WiFi LTE, schowki na gazety, dynamiczna informacja pasażera na specjalnych ekranach czy tablice ledowe wyświetlające informacje o najbliższym przystanku. Same siedzenia również będą wyjątkowe – wykonane ze skóry ekologicznej o ponad 50% większej wytrzymałości niż fotele materiałowe – Według nas to będą jedne z najnowocześniejszych wagonów regionalnych w Polsce, odpowiadające również komfortowi pociągów wyższej kategorii – mówi Mariusz Brzeziński.
Ważnym udogodnieniem będą biletomaty w każdym wagonie, w których będzie można płacić nie tylko gotówką, ale również za pomocą kart płatniczych. Nacisk zostanie położony również na wygodę i funkcjonalność w kabinach maszynistów. Pociągi mają być wyposażone także w system kontroli liczby pasażerów oraz punktualności składów. Zebrane za jego pomocą dane na bieżąco będą przekazywane do centrum nadzoru pociągów.
Napisz komentarz
Komentarze