Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 28 września 2024 17:37
ZOBACZ:
Reklama

Po co historia? Po co patriotyzm?

„Naród, który nie zna swej historii, skazany jest na jej powtórne przeżycie” - mówił Piotr Konieczka, kapral Wojska Polskiego, pierwsza polska ofiara II wojny światowej. O współczesnych dziejach naszego kraju dotychczas na lekcjach historii mówiło się najmniej. Między innymi ten temat został poruszony na rozpoczętej w piątek w Kielcach dwudniowej konferencji skierowanej do nauczycieli.

Do niedawna program nauczania historii w szkołach, na każdym szczeblu, wyglądała podobnie. Program zaczynał się od starożytności, poprzez średniowiecze i inne epoki, do czasów nowożytnych. Tak w szkołach podstawowych, gimnazjach jak i w szkołach średnich. Nierzadko bywało tak, że czasu nie starczało na historię najnowszą. A to wiedza o niej, według naukowców, jest w tej chwili najważniejsza.

- Historia kończy się w gimnazjum na 1918 roku, na I wojnie światowej - mówi prof. Ryszard Gryz, historyk z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Nad nową podstawą programową pracowano od kilku lat. Dziś na historię nowożytną, w tym II wojnę światową poświęcone zostanie więcej czasu.

- To było naszą bolączką, ale w nowej podstawie cały jeden rok zostanie przeznaczony na historię nowożytną - informuje prof. Jolanta Choińska-Mika, pracownik Instytutu Historii w Uniwersytecie Warszawskim.

Dyskusji nad tematami lekcji, a także sposobami jej prowadzenia służyła konferencja pod nazwą „Rola nauczania historii najnowszej w kształtowaniu patriotyzmu i postaw obywatelskich uczniów", współorganizowana przez Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej. Do udziału w konferencji zaproszono wiele autorytetów z dziedziny historii. Mówili oni również o tym, jak zarazić młodzież duchem patriotyzmu, odróżniając go od nacjonalizmu i faszyzmu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
News will be here
Reklama