Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 20:57
Reklama

Nowy etap robót mostowych i drogowych na obwodnicy Opatowa

Dobrze widoczne konstrukcje obiektów mostowych i wyraźnie zarysowane odcinki z pierwszą warstwą bitumiczną - zaawansowanie robót na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym do obwodnicy zbliża się do 70 procent. Sprawdzamy, jak postępują prace na obu inwestycjach.
  • Źródło: GDDKiA o. Kielce
Nowy etap robót mostowych i drogowych na obwodnicy Opatowa
Nowy etap robót mostowych i drogowych na obwodnicy Opatowa

Dobrze widoczne konstrukcje obiektów mostowych i wyraźnie zarysowane odcinki z pierwszą warstwą bitumiczną - zaawansowanie robót na obwodnicy Opatowa i łączniku północnym do obwodnicy zbliża się do 70 procent. Sprawdzamy, jak postępują prace na obu inwestycjach.

W tym roku rozpoczęły się roboty bitumiczne na dwujezdniowej obwodnicy Opatowa budowanej w ciągu DK9 i S74 oraz jednojezdniowym łączniku północnym w ciągu DK74. Wykonawca ułożył już pierwszą warstwę bitumiczną czyli podbudowę asfaltową na odcinkach trasy głównej obwodnicy, stanowiących około połowę jej długości. Podbudowa bitumiczna ułożona została także na połowie odcinka łącznika północnego. Zaawansowanie obu inwestycji jest porównywalne. To szczególnie istotne, ponieważ oddanie do użytkowania obu odcinków planowane jest w podobnym czasie, w drugim kwartale przyszłego roku.

Gotowe konstrukcje obiektów

W sierpniu na trasie głównej obwodnicy Opatowa ułożone zostały pierwsze odcinki warstwy wiążącej nawierzchni o łącznej długości ok. 2 km. Dobiegły końca montaż i betonowanie ustrojów nośnych trzynastu z czternastu obiektów mostowych, w tym najdłuższej ok. 300-metrowej estakady. Po wykonaniu izolacji na mostach, wiaduktach i estakadach rozpoczną się m.in. prace z związane z wykonaniem kap chodnikowych, a następnie z układaniem warstwy asfaltu lanego czyli przedostatniej warstwy nawierzchni na obiektach mostowych.

Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni pozostała do wykonania na trzech wiaduktach budowanych nad łącznikiem północnym do DK74. Ogólne zaawansowanie robót na obiektach mostowych w ramach tej inwestycji wynosi 95 procent, a robót bitumicznych około 20 procent. Na jednojezdniowej trzykilometrowej trasie układana jest także przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni, która pokrywa ok. 45 procent całego odcinka.

15 kilometrów nowej drogi

Obwodnica Opatowa i łącznik północny realizowane są w systemie projektuj i buduj. Roboty budowalne na obu inwestycjach ruszyły wiosną ub. roku. Ich łączny koszt to ok. 460 mln zł. Długość obu odcinków tworzących część tzw. „opatowskiego ringu” to ok. 15 km.

Na blisko 12-kilometrowym odcinku obwodnicy Opatowa czyli drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74 zaprojektowanych zostało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, wiaduktów, estakad z funkcją przejść dla zwierząt oraz kładki dla pieszych. Powstanie także 6 dużych przepustów ekologicznych. Budowany jest odcinek dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnica biec będzie w większości po nowym śladzie, po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł „Opatów” powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S74 z nowym przebiegiem DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z istniejącą DK74 w okolicy Adamowa. W ramach zadania powstaną trzy wiadukty w ciągu dróg powiatowych  nad budowanym łącznikiem czyli nad nowym przebiegiem DK74.

Szybszy tranzyt, miasto bez korków

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów.  Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.  



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama