Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 14 stycznia 2025 23:48
Reklama

"Zatrzymaj się i żyj!"

Brawura, nieuwaga i ignorowanie przepisów ruchu drogowego - to główne przyczyny wypadków na przejazdach klejowo-drogowych, przejściach i torach kolejowych. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą od 2005 roku kampanię społeczną "Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj!". W tym czasie liczba wypadków spadła o jedną dziesiątą. W piątek jednocześnie w 23 miastach w całej Polsce rozpoczęła się jubileuszowa, dziesiąta edycja kampanii. W Skarżysku miała ona miejsce na przejeździe kolejowych na ulicy Niepodległości.

Tylko w kwietniu 2014 roku doszło do 9 wypadków i kolizji z udziałem samochodów na przejazdach kolejowo-drogowych, w których 2 osoby zginęły, a 1 została ranna.

- Każdy przejazd kolejowo-drogowy w Polsce jest prawidłowo oznakowany i zabezpieczony. Bezpieczeństwo na nich zależy od tego, czy kierowcy przestrzegają przepisów o ruchu drogowym - podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Lini Kolejowych.

W Skarżysku na 10. edycję akcji zaproszono prezydenta Romana Wojcieszka, starostę Michała Jędrysa i - co najważniejsze - młodzież szkolną. Do akcji, jak zawsze, aktywnie włączyła się policja.

W Polsce jest ponad 13 tysięcy przejazdów kolejowych. Średnio co 19 godzin przez nieostrożność kierowców i pieszych dochodzi na nich do wypadków lub kolizji. Łącznie od początku tego roku odnotowano 53 takie zdarzenia, w których śmierć poniosło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. PKP Polskie Linie Kolejowe swoją kampanią zwracają uwagę także na niebezpieczne zachowanie, jakim jest np. przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych. Przez takie nieodpowiedzialne postępowanie dochodzi do blisko 300 wypadków rocznie.

Kampania "Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj!" to przede wszystkim działanie edukacyjne: spotkania z dziećmi w szkołach, kampania informacyjna zarówno w mediach, na plakatach i ulotkach oraz egzekwowanie prawa.

Podczas piątkowej inauguracji kampanii, w całej Polsce zorganizowano symulacje wypadków z udziałem samochodów i pieszych oraz pokazy akcji służb ratunkowych. Całoroczny budżet kampanii wynosi tyle, ile połowa kwoty potrzebnej do modernizacji jednego przejazdu kolejowo-drogowego. Również w Skarżysku taka symulacja miała miejsce, były służby ratownicze, wypadek, kierowca uwięziony w pojeździe.

Kampania prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe jest jednym z największych tego typu działań w Europie. Skala działań oraz ich społeczna rozpoznawalność cieszą się wysokim uznaniem na arenie międzynarodowej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
ZGŁOŚ INTERWENCJĘ

Masz temat? Napisz do nas!

Reklama
Reklama