Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej została podpisana w lipcu ubiegłego roku. Wykonawcą jest wyłonione w przetargu konsorcjum Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy i Dampak (partnerzy), a wartość prac budowlanych to ok. 214,9 mln zł. Zgodnie z harmonogramem zakończył się etap opracowania dokumentacji projektowej, co pozwoliło na złożenie wniosku o wydanie ZRID.
Obwodnica powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości ok. 4,4 km, pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda.
Zgodnie z decyzją środowiskową zaprojektowane zostały obiekty inżynierskie, m.in. 500-metrowa, najdłuższa w województwie świętokrzyskim, estakada nad Czarną Nidą, z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 330 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych.
Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73, która łączy Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.
Napisz komentarz
Komentarze