Radlin droga krajowa numer 74. Od roku działa tu odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy jeżdżą wolniej, ale mieszkańcy wciąż narzekają – bo samochodów nie ubyło.
- To jest po prostu tragedia, mieszkam przy tej drodze i z mojego podwórka wyjeżdża się pod górkę, choć mam prawo jazdy to nie jeżdżę bo jest za duży ruch – mówi Janina Kraj, mieszkanka Radlina
Podobnie jest na całej trasie z Kielc w kierunku Lublina. A na rondzie w Łagowie tir za tirem.
- No huk przeszkadza oczywiście - mówią mieszkańcy
Droga łączy trzy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Pierwsze plany powstania nowej trasy pojawiły się już kilkadziesiąt lat temu. Teraz choć inwestycja jest wpisana do programu budowy dróg krajowych to nie wiadomo kiedy ruszy. Samorządowcy nie chcą czekać i wspólnie lobbują za przyspieszeniem prac.
- Jest ona nam niezbędna do prawidłowego funkcjonowania w tej chwili przejazd z mojej gminy do Kielc zajmuje kilkadziesiąt minut, a to zaledwie 37 kilometrów. Jesteśmy tez dużym zagłębiem wydobycia kamienia – mówi Paweł Marwicki, wójt Łagowa
Musimy zrobić wszystko by nasz głos został usłyszany w Warszawie. Twierdzą samorządowcy i wspólnie z przedstawicielami zarządu województwa, powiatów kieleckiego i opatowskiego dyskutowali co można zrobić by przyspieszyć inwestycję.
- Od kilkudziesięciu lat ten korytarz jest zagwarantowany mamy teraz dość konkretny przebieg tej inwestycji i możemy te grunty wykupić – proponuje Przemysław Łysak , wójt Górna
Krzysztof Strzelczyk dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - odpowiada. Na takie działania jest za wcześnie.
- Żeby dojść do tego etapu w dzisiejszym stanie prawnym trzeba zrobić projekt budowlany złożyć wniosek o decyzję ZRiD – tłumaczy
Chodzi o zgodę na realizację inwestycji drogowej. W tym roku jest tylko szansa na uzyskanie decyzji środowiskowej na odcinki drogi prowadzącej na zachód od Kielc i od Cedzyny przez Łagów do Opatowa. Poza tym rząd pracuje nad zmianami w planach budowy dróg krajowych i autostrad.
- I od tego jaki będzie wymiar tego programu dotyczącego naszego województwa będzie zależało podjęcie kolejnych opracowań budowlanych z decyzjami i zgoda na budowę, a później sama realizacją – tłumaczy Krzysztof Strzelczyk dyrektor kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
- Nasz wysiłek nasza determinacja nie może być skierowana do parlamentarzystów, teraz trzeba przekonywać odpowiednich ministrów, którzy podejmują decyzje – mówi Jan Maćkowiak członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego
Przedstawiciel wojewody Andrzej Pruś przekonywał, że wiele już zrobiono dla przyspieszenia prac na trasie s 74. Agata Wojtyszek spotkała się w tej sprawie z wojewodami łódzkim i podkarpackim, jest również w stałym kontakcie z odpowiednimi ministerstwami.
- To nie jest tak, że ktoś nie chce by ta droga powstała, problemem jak zwykle są pieniądze – tłumaczy Andrzej Pruś, przedstawiciel wojewody świętokrzyskiego
Samorządowcy nie składają broni. Podczas spotkania w Łagowie ustalono, ze rady poszczególnych gmin podejmą uchwały intencyjne w sprawie budowy trasy S74. Do działań zmierzających do przyspieszenia inwestycji przyłączają się również przedsiębiorcy.
Napisz komentarz
Komentarze